Az angol oktatási rendszer I.
Kedves Olvasóm!
Amióta Angliában élek sok új dolgot megtapasztaltam, sok ügyet kellett
elintéznem és sok mindennek utána jártam. Így bizonyos témákban van
összehasonlítási alapom a kelet-európai és az Angol rendszer működése
között. (Természetesen nem akarok senkit megbántani, tisztában vagyok a
kommunizmus hátrányos hatásaival, ami kelet-európát súlytotta, értem az
anyagi különbségeket, mindazonáltal vannak olyan dolgok, amik nem a
pénzen múlnak.)
Nagyon fontosnak tatom megjegyezni, hogy Anglia, Skócia, Wales és
Észak-Írország nagyon sok tekintetben önálló, külön munkatörvények,
oktatápolitika, érettségi és támogatási rendszerek vannak. Sok
munkahelyen előny, ha valakinek skót érettségije van, mert ő tud
kommunikálni a skót ügyfelekkel is. Mivel én Angliában élek, az angliai rendszereknek jártam utána, így ezekről fogok írni.
Oktatási rendszer általában:
Angliában egy gyermek oktatása akövetkezőképp épül fel. A szülő otthon
maradhat a gyermekével (a munkaszerződésétől függően) 6, 24, vagy 52
hétre. Ezután kerül a gyermek az óvodába (nursery), majd az iskolába,
ami "alsó és felső tagozatból áll" (primary school, secondary school),
az iskolát egy középszintű érettségi zárja (GCSE). Aki egyetemre
szeretne menni az elvégez egy további képzést, ami két éves, ez készít
fel az emeltszintű érettségire (A-level). Aki ezt nem szerené elvégezni
az szakképzéseken vehet részt, különböző szinten (Level 2-3). Ha két
vagy több A-levelt szerez valaki, akkor továbbtanulhat egyetemen vagy
osztott vagy osztatlan képzésben. Osztott képzésben először a bachelort
végzik el, majd a pedaggiai kiegészítőt és/vagy a mastert, ezt követi a
többféle doktori képzés.
Oktatás szintjei NQF (National Qualification Framework):
Entry level: Ez körülbelül az a szint, ahol az ember metanulja
például az internetet kezelni és a mindennapi problémákat megoldani.
Postára menni, csekket kitölteni, bevásárolni, érdeklődni telefonon.
Egyetemen például egy angol nyelvi előkészítő év is ilyen.
Level 1: Igetartozik a GCSE (középszintű érettségi) 2-es alatti
vagyis D-G minősítése, vannak kurzusok is ezen a szinten, külföldieknek
többek között.
Level 2: A GCSE (középszintű érettségi) 3-5-ös osztályzattal
végzett tárgyai itt A-C-ig. Ezen a szinten mindenféle képzés
megtalálható, az alap számítástechnikai ismeretektől, az idősgondozásig,
az első segélytanfolyamon keresztül, az alapvető adminisztrációs és
üzeltiismereteken át a csoportvezető képzésig. Ezek többféle rendszerben
találhatóak meg, mamár csak Level2-t vagy NVQ 2-t írnak a diplomákban.
Eeket a képzéseket nagyon gyorsan el lehet végezni, vannak rá
bevándorlókank ingyenesen elvégezhető képzések. Ezek a képzések
megtalálhatóak online is, nagyon jól felépített rendszerben.
Level 3: Ide tartozik az A-level (emeltszintű érettségi) - a
magyar még korábbi egyrendszerű érettségiben érettségizettek érettségiei
is ideszámítanak autómatikusan- valamint idetartozik sok képzés is NVQ 3
képzés és sok Level 2-őn elsajátítható képzés következő szintje.
Valamint itt van a teljes gyermekgondozási képzés, alapvető
számítástechnikai és honlap szerkeztési ismeretek, manager képzések.
Néhány hónapos legfeljebb egy éves képzés, nagyon olcsó, de vannak
ingyenes kurzusok is, amiket az állam támogat. Ezek a képzések szintén
megtalálhatóak online is, nagyon jól felépített rendszerben.
Level 4: Ez lényegében egy technikusi szakma megtanulása, vagy
egy-két éves egyetemi előkészítő, ami felkészít a bachelor diplomára
(általában részidős képzés). Főleg skóciában vannak ilyen képzések. Ezt
tekintik egy alapfokú diplomának, mint Magyaroroszágon az OKE-s képzés.
Level 5: Az egyetemek előkészítő éve, teljesidős egy éves vagy
egy szkma mélyreható megtanulása, könyvelés, management, alap
programozás, HR képzések. Olyan képzések, ami komoly jogi
háttérismeretet, vezető képzést vagy fontos pénzügyi feladatok
ellátásához kell. Ez egy középfokú diploma. Általában 1-2-3 éves képzés
és jóval olcsóbb, mint egy egyetem.
Level 6: Elérkeztünk az egyetemi diplomákig. Ez már egy felsőfokú
diploma, a régi főiskolai a mai bahcelor diplomák tartoznak ide. Ezek a
képzések elméletileg egész európában átjárhatóak. Az UCAS (az itteni
egyetemi felvételi redszer) pontszámítási módszereivel egy magyar
érettségivel is be lehet kerülni egy angol egyetemre. Természetesen itt
is van diákhitel-rendszer, amit ígénybe lehet venni (erről később írok
majd részletesen), mivel az egyetemi képzések igen drágák és nincsen
államilag támogatott egyetemi képzés. A diákhitel segítségével
természetesen mindent meg lehet oldani és nem minden részét és nem
minden esetben kell visszafizetni az államnak.
Level 7: A mester képzés szintje, idetartoznak a tanári diplomák,
a mester diplomák és az orvosi diplomák. Nagyon kevesen végzik el
ezeket, így akik mégis, azok nagy eséllyel kapnak állást, magass
fiztésért. Egy feltétel van a megfelelő angol tudáson kívül, az hogy ki
kell fizetni a tandíjat. Erre már nem ad az állam diákhitelt. Viszont ha
ezzel a diplomával helyezkedik el az ember angliában, akkor 3-4 hónap
alatt megkeres egy éves tandíjat. (Ezekről is fogok még írni
részletesen.) Ezek a képzések általában 1-2-3 évesek, van amelyik egybe
van építve a doktorandusz képzéssel.
Level 8: Ennél magasabb tanulható végzettség nincs.Ide tartoznak a
különböző doktori címek, PHD, DLA, THD, DSC, Dr. rer.nat., Dr. Med, Dr.
Jur, illetve az magasabb csak, ha valaki egyetemen tanít és
habilitálják is. De ez már a karrierben történő előrelépés, a hosszú
évek munkájának az eredménye, nem egy végzettség. Ezek 2-3-5 évesek a
területtől függően és egyetemenként változnak.
Az angol oktatási rendszer II.
Gyermek felügyelet Angliában:
- A szülő a gyermek születése után 6, 24, vagy 52 hetet maradhat otthon. Itt Angliában meg lehet élni egy fizetésből is, így nagyon sok anyuka vált otthoni munkára vagy dolgozik részmunkaidőben, így otthonmaradhat a gyerekekkel iskolás korukig. (Persze többféle szociális ellátás is van, de erről majd később).
- A gyermekek felőgyeletére több megoldás is van:
- Au Pair - bentlakásos külföldi fiatal, akit a család elszállásol, etet és fizeti a nyelvtanulását, ő cserébe segít a házkörül és a gyerekekket.
- Babysitter - időnként felügyel egy család gyerekeire, nincs kötött munkaideje.
- Holyday nanny - hétvégente felügyel a gyermekekre, kötött munkaidejű dada, ennivalót készít, kiviszi őket a parkba, foglalkozik velük és gondoskodik róluk.
- Night nanny - éjszakánként felügyel a gyerekekre a kötött munkaidejű dada, le is fekteti őket adott esetben.
- Mother's vagy Father's help - kis óraszámban segít a szülőnek a szülő jelenlétében a ház körül és a gyerekekkel.
- Live in Nanny - Olyan dada, aki a családdal él, esetleg főz, gondoskodik a gyermekekről, elkészíti őket reggel, este lefekteti és foglalkozik velük.
- Live out Nanny - Hasonló az előzőhöz, csak nem él a családdal.
- Nanny-housekeeper - Szintén nem él a családdal, mindent elvégez a gyermekek körül, gondoskodik róluk, mint egy második anya vagy apa, és viszi a háztartást is, a bevásárlástól a vasaláson át, a gyerekek programjáig minent.
- Before-After School Nanny - Segít a szülőnek iskola előtt és után elkészíteni és elvinni vagy elhozni a gyermekeket, vigyáz rájuk és gondoskodik róluk.
- Childminder - Olyan szülő, aki vállalja egy regisztráció után, hogy a saját lakásában nevel és etet 5-8 gyermeket. Olyan, mintha valaki a saját lakásában nyitna egy óvodát, a szülők reggel áthozzák a gyerekeket és délután elviszik.
- Tutor - Tanár végzettséggel rendelkező vagy egyetemre járó személy, aki a gyerek iskolai feladataiban segít vagy külön órát tart neki.
- Nurse - Nővér, aki a speciális foglalkozást ígénylő gyermek megfelelő ellátásáról gondoskodik.
- Többféle elvárás lehet egy ilyen segítővel kapcsolatban:
- Elsősegély vizsga (First Aid Qualification)
- Problémás gyerekek gondozásáról végzettség vagy tapasztalat (Special needs)
- Gyermekgondozási végzettség (Childcare Qualification NVQ 2 vagy 3)
- OFSED regisztráció
- Erkölcsi bizonyítvány (CRB Check)
- Saját autó, angol jogosítvány (UK driving license)
- Balesetmentes jogosítvány (full clean driving license)
- Tapasztalat (Experience)
- Megfelelni egy interjú
- Megfelelő nyelvtudás (középfok felett általában, kivéve Au Pair)
A különböző gyermekgondozási munkakörökrő, feladataikról, a papírok beszerzéséről és az ilyen típusú képzésekről később írok.
Óvodák (Nurseries):
- Az óvodák minden esetben fizetősek, attól függően, hogy a kisgyermek mennyi időt tölt ott. Heti hány nap, hány étkezés, délelőtt és/vagy délután. Állami óvodák nincsenek.
- A csoportokat színek különböztetik meg, pl. 1 évesig sárga, 2 évesig zöld, 3 évesig piros, 4 évesig kék. Minden csoportnak van saját játszó része, a szülő mondhatja meg, mikor és hány órára fektessék le a gyereket, mennyi krémet, naptejet adjanak neki, stb.
- A "nagy csoportosok" 3-4 évesek iskolaelőkészítő szinten vannak, vagy már a jövendőbeli iskolájukba járnak előkészítőre vagy az óvodában. Ez nem kötelező a gyerekeknek, de praktikus. Náluk 6 gyerekre jut egy óvónő.
- A 3 év alatti kicsiknél 4 gyerekre vigyáz 1 óvónő, a 2 és 1 év alattiaknál 3 gyermekre jut egy óvónő. Szinte olyan, mintha otthonra fogadna az ember dadát, csak itt jobban fel van szerelve minen és közösségben van a gyermek.
- A szülők gyakorlatilag mindent megtudhatnak a gyermek napjáról. Az óvónők egy nyomtatványt és egy kis levelet is írnak minden nap a gyermek életéről. Hányszor volt pelenkacsere, mi volt a tartalma, mit csinált, mikor aludt, mikor és mennyit és mit evett. Mit festett, mit játszott, ha rossz volt, akkor külön csinálnak egy jegyzőkönyvet és annak egy példányát is hazaküldik. Ha valami viselkedési gondjuk van a gyermekkel írnak a szülőnek levelet, hogy min és hogyan változtassanak az otthoni nevelésen. Egyszóval nagyon odafigyelnek a gyermekekre és a fejlődésükre.
Angol oktatási rendszer III.
Kedves Olvasó!
A következőkben államilag támogatott Level 2 és Level 3-as képzésekről szeretném leírni a saját tapasztalataimat.
Jelenleg két ilyen képzést is végzek itt Angliában, az egyik egy A-level
English érettségire készítő tanfolyam (de Level1 és Level2 angolomat is náluk csináltam), ahova be kell járnom heti
kétszer, de a feladataimat be tudom fejezni itthonról is. A másik egy
"Business and Administration" tanfolyam, amit online csinálok, a két
tanfolyam két különböző iskolánál van. (Nagyon nagy választékban vannak
ilyen és ehhez hasonló tanfolyamok, számtalan témában, a legtöbb
teljesen ingyenes a bevándorlóknak mivel hiányszakmák).
Mind a két iskolában ingyen tanulok, mert nincs még teljes állásom és az
állam támogatja az ilyen típusú továbbképzéseket. A közös a két
tanfolyamban, hogy mindkettőn kizárólag hasznos és gyakorlatias dolgokat
tanítanak, amiket egytől-egyig használni kell az életben. Mindenekelőtt
kiemelném, hogy mindkét oktatási szerv azzal kezdi a tananyagát, hogy
megtanít tanulni. Ez sajnos nagyon hiányzik Magyaroroszágról.
Az Angol kurzuson egy szintfelmérés után beosztanak különböző szintekre.
Általában a tanulók tudása nem egységes mindentéren, például lehet,
hogy jobban beszélnek, mint ahogy írnak, vagy jobban olvasnak, mint
ahogy a nyelvtant tudják stb. Mivel a helyesírásom két szinttel lejjebb
volt, mint a szövegértésem, olvasásom, nyelvtanom vagy beszédkézségem,
így arra a szintre osztottak be. Kicsit megilyedtem, hogy akkor biztosan
unatkozni fogok....szerencsére ennél okosabban oldották meg a dolgokat.
Egy jelszót és egy felhasználó nevet kaptam egy internetes
oktatóprogramhoz, amely, mint egy tanár elmondja a tananyagot, képi
vizualizációkkal és megcsináltatja a feladatokat. Ha logikus választ
adok a kérdésre, de nem az általuk tökéletesnek vélt választ, akkor
kiírja, hogy jó amire gondolok és igazam van, de van ennél jobb válasz
lehetőség is. Minden típust szájba rág. Egyáltalán nem hasonlítható
semmilyen magyar módszerhez. Ugyanúgy tanítja a nyelvtant, a
szövegértésnél megtanít jegyzetelni (megjegyzem ez a tananyag
középiskolai érettségire készít, nálunk nagyon sokan még az egyetemen
sem tanulnak meg jegyzetelni), megtanítja csak a lényeget elolvasni,
illetve csak a részleteket meglátni. Megtanítja a különböző
szövegtípusokat, különböző levéltípusokat, hogyan döntsük el, milyen
stílusban kell írni egy email-t, mi a helyes "hanghordoás". Megtanítja a
különbségeket a szövegtípusok között, például egy hirdetés, magyarázat,
prezentáció, instrukció soroat, egy működési útmutató vagy internetes
felület között. Illetve ad gyakorlati feladatokat, hogyan készítsünk
cselekvési tervet, pl. videón egy párbeszédben felvetett problémáal
kapcsolatban, vagy egy videós tanár-szülő a gyerekkel kapcsolatos
beszélgetéséről. Ami még fontos, megtanít az internetes keresésre
(idősebbeknek vagy kevésbé tapasztaltabbaknak jó), segít megérteni a
többértelmű szavak jelentését, illetve megtanítja kiolvasni a
szakszövegekből a szakszavak jelentését (hogyan értsünk meg angol
szavakat angol magyarázatból), valamint segít abban, hogy megtanítja a
különböző szótárak használtatát (szinonima, értelmező, kétnyelvű,
egynyelvű). Természetesen minden fejezet végén teszt van, illetve egy
kérdőív, egy visszajelzési lehetőség, hogy elég volt e ennyi feladat. Az
egész végén pedig le kell ülni a tutorral és meg kell beszélni a
tanultakat, hogy segítsen és biztos lehessen benne, hogy mindent
megértettünk. Ehhez természetesen sok-sok féle feladatot kell
megcsinálnunk, amit aztán megbeszélünk. Nagyon segítőkészek, mindig
mosolyognak és betegen is dolgoznak, nagy türelmük van a gyenge
angolosokhoz.
A másik kurzusom szinténúj volt számomra, még nem láttam ilyen típusú
oktatási formát magyarországoni online kurzusokon. Itt is megkaptam egy
jelszót és egy felhasználó nevet, majd másnap írt a tutorom és
elküldte az első rész végén beadandó feladataimat, majd egy későbbi
email-ben megkaptam a határidőket is. Mondanom sem kell, kicsit
megijedtem, mert gondolkodást ígénylő intelligens kérdések, nem
bemagolható dolgokra kérdez rá. A tananyag viszonylag érthető a
munkajogtól a legfontosabb emberi és munkahelyi viselkedésen át az
adatvédelmi törvény, egészség és biztonság megőrzése (Health and
Safety), csapatmunka, szerődés írás, szakszervezetek működése,
munkáltató és munkavállaló jogok, kommunikáció, szervezés, ügyintézés
mellett még számtalan hasznos dolgot tanít. Bár megkaptam a teljes
tananyagot, még csak az első ötödével végeztem. Nem egyszerű jogi
szövegeket angolul olvasni, de mindenesetre hasznos, hiszen irodai
munkát végeztem Magyaroroszágon is és jó megtanulni ezeket a dolgokat
angolul. Amit látok, hogy a főbb alapelvek a
következők, amiket mindeki minden esetben szem előtt kell tartson, az az
egészségre és a biztonságra való törekvés és az ezekkel kapcsolatos
szabályoknak a teljes betartása, valamint a személyiségi jogok védelme,
nem nézik el a hibát, mindnkit egyformán kezelnek, nincs diszkrimináció
elméletben és azonos következmények súlytanak mindenkit. Ami viszont
számomra a legszimpatikusabb az a kommunikációs elvekben van. A
legfontosabb számukra egymás tisztelete és az őszinteség. Ha meg van a
kölcsönös tisztelet, akkor végig hallgatjuk egymást, ha különbözik
a véleményünk, akkor megpróbáljuk megérteni a többféle álláspontot, mivel
meghallgatnak minket, így elmerjük mondani a véleményünket, ami segít.
Az őszinteségtől (persze titkos adatokat nem lehet kiadni) boldogabbak
az emberek, valamint előkerülnek olyan ötletek, gondolatok, javítási
javaslatok, amik előre vihetik a céget. Szóval nagyon hangsúlyos helyet
kap a tisztelet, az őszinteség és az egymás iránt tanusított figyelem.
Ahogy látom eznem csak az elméleti oktatásban van így. Ők a legtöbb
helyen tényleg alkalmazzák ezeket, mert ettől kevesebb a munkahelyi
feszültség, így hatékonyabb munka és a teljesítmény, ami csak a cég
előnyére válhat.
Még 3 hónapom van hátra a tanfolyamokból, remélem végig ilyen pozitívan
fogom látni a dolgokat. Egyenlőre nagyon boldog vagyok, hogy olyan
rendszerben tanulhatok, ami egy az egyben megegyezik a saját
értékrendemmel. Jó érzés, hogy őszinte lehetek és minden rész után
kíváncsiak a véleményemre, hogy milyennek találtam és ha számomra kevés
volt vagy nem megfelelőek a feladatok, nem volt elég ennnyi, akkor
segítenek az oktatásomban. Mindenek előtt köszönöm az Angol kormánynak,
hogy támogat ilyen képzéseket, remélem miután kiképeztem ezekben a
témakörökben magam és kapok papírt a tanulmányi eredményemről sikerül
beilleszkednek az itteni rendszerbe és ezáltal könnyebben találok majd
bizonyos szférákban állást.
Angol oktatási rendszer IV.
A kisiskolásokról, illetve a iskolakezdésről Angliában.
Ahogy már korábban is írtam a kicsik 4-5 évesen kezdik meg az iskolát. Az iskola mindenki számára elérhető, aki Angliában él. Két fő típusa van magániskola és állami iskola, a magán iskolák lehetnek bentlakásosak is, de ezekért mindenképp fizetni kell nem kevés pénzt. Az állami iskoláknak többtípusa van, de a leggyakoribb a primary school (1-6. osztály) és a secundary school (7-11. osztály) felosztás . íme egy wikipedia táblázat a lehetséges variációkról:

Az iskolairendszer Key Stage-ekre van osztva, ez azt jelenti, hogy egy tanító bizonyos életkorú gyerekekre szakosodik. (Pl. Key Stage 1= 5-7 évesek 1-2. osztály) Lásd az alábbi táblázatban:
Key Stage (KS) | Ages | School years (Y) | Forms | Final exams (Záró vizsga) |
0 | 3–5 | 0 | Nursery / Reception (Early Years Foundation Stage) | |
1 | 5–7 | 1–2 | 1st–2nd form infants | |
2 | 7–11 | 3–6 | 1st–4th form juniors | 11 plus (generally only for Grammar School entry) |
3 | 11–14 | 7–9 | 1st–3rd form secondary | |
4 | 14–16 | 10–11 | 4th–5th form secondary | GCSEs |
5 | 16–18 | 12–13 | Sixth form secondary, also FE college | A-Levels, AS-Levels, NVQs, National Diplomas |
Mint a fenti táblázatban is látszik a gyerekeknek vizsgát kell tenni a primary school végén, majd a Secundary school végén, illetve az úgynevezett Collage végén is. Ezeken kívül két évente vannak ilyen állami kompetencia tesztek, de lényegében ezzel be is zárult a kör, mivel itt se feleltetés, se dolgozat, se osztályzás nincs, maximum esszé írás van. Folyamatosan értesíti a szülőt írásban a tanár, hogy hogyan halad a csemetéje, jellemzést ír a viselkedéséről, tudásáról, előrehaladásáról és a személyisége fejlődéséről.
Az iskola 15 éves korig kötelező (de nemsokára 17-re emelik), ennek a végén van a GCSE (érettségi) vizsga. Ezen a vizsgán nagyon egyszerű, de az életben elengedhetetlen kézségeket kérnek számon, az szövegétés, a matematika és a helyesírás rendkívül fontos számukra. A gyerekek a 11. osztály után választhatnak, hogy dolgoznak, szakmát tanulnak vagy felkészülnek az A-Level (emelt szintű érettségi) vizságkra. Itt mindenki csak 2-3-4 tárgyat tanul két éven át, nagyon részletesen, majd tesznek egy vizsgát. A-level vizsga nélkül nem kerülhetnek be egyetemre, így akinek ilyen ambíciói vannak, azoknak érdemes ezt megcsinálni. Azok, akik külföldről érkeznek angol egyetemre csak egy angol IELTS nyelvvizsgát kell letegyenek, illetve az egyetem elején hasznos felvenni egy "Faundation Year" című évet, ahol be lehet hozni minden lemaradást.
Visszatérve a kisebbekhez, az iskolákban sok szeretettel várnak mindenkit, vallási vagy etnikai megkülönböztetés nélkül. Nem aggódnak ha a kisgyermek még nem beszél rendesen angolul, ha ugyanis türelmesen várnak, akkor kb. félévmúlva a helyi akcentus elsajátítva fog folyékonyan beszélni angolul.
Térjünk vissza az iskolakezdéshez. Az első és nagyon fontos dolog, hogy mindenkinek egyenruhája van, az alap darabokat minden ruha üzletben meg lehet venni. Ezeket minden szülőnek be kell szereznie az iskola kezdés előtt. Íme azok a darabok, amik mindenkinek egyformák:
Fiúk: Rövid vagy hosszú szürke nadrág, szürke zokni, fekete cipő
Lányok: szürke mini rakott szoknya, hosszú nadrág, az iskola színével azonos kockás nyári ruha, télen szürke harisnya vagy szürke térd zokni, nyáron csipkés fehér zokni és fekete lapos cipő
Az elsősök az első héten csak napi 2 órát vannak bent az iskolában, hogy megismerjék egymást. Az elején a főbejáraton kell bemenniük, az első hét után minden osztály ott gyülekezik az osztályterme előtt. Ezt úgy kell elképzelni, hogy azok az iskolák, amelyeknek nagy udvara van az udvarra is nyílik osztályterme, a szülők ide vihetik és innen hozhatják el csemetéjiket, a nagyobb gyerekek egyedül mennek be és regisztrálják őket a kapuban.
Az iskolákban fontos kérdés, hogy gyermek aznap az iskolai kosztot eszi vagy az otthonról hozottat. Ez mindenki eldöntheti és minden reggel meg kell mondani az iskolában. A szülő így választhat, hogy melyik héten fizeti be az éltelt és melyiken nem, természetesen lehet havonta is fizetni, de teljesen a szülőtől függ. Ha a szülő az iskolai ebédet választja, a gyerek nem vihet magával nassolni valót. Ha a gyerek a Lunch box-ban visz magának ennivalót otthonról, akkor sem lehet benne édesség, chips vagy cukor, csak ebéd, szendvicsek, víz és gyümölcs.
Egy iskolai év három trimeszterből áll, ezek végén szünet van. Szeptemberől az őszi trimeszter 15 hetes, közte 10 nap őszi szünettel, s a végén a 3 hetes téliszünet zárja. a tavaszi trimeszterben februárban van egy 10 napos szünet, majd április elején van vége. Egy háromhetes szünetet követően április végén újra indul az iskola a nyári trimeszter veszi kezdetét, május végén van egy 14 napos szünet, ezt követően az iskola július közepén zárul, s megkezdődik a 6 hetes nyári szünet. A gyerekek szempontjából nagyon ideálisan vannak elosztva ezek a szünetek, elősegítik a hatékony tanulást.
A gyerekek napja is szintén három felé van tagolva, reggel van két órájuk utána kötelező rohangálás, majd megint kettő, ezt követi az ebéd és újabb kötelező játék, végül még kettő. Az első óra 9kor kezdődik a napnak 15:15-kor van vége, de pénzért cserébe az iskola különböző iskola utáni klubbokat, szakköröket, kórust, sportolási lehetőségeket biztosít a gyerekeknek. Ennek ellenére a szülők többsége hazaviszi a csemetéket, mivel általában az egyik szülő nem dolgozik vagy nannyt/babysitter-t alkalmaznak. Iskola után szintén népszerű program a KUMON. Ez egy japán módszer, amely a matematika és az írás-olvasás kézségek elsajátításában, valamint azönálló tanulás megtanulásában segíti a gyermekeket. Álatlában heti két-három alkalommal járnak ide a gyermekek, minden tárgyból minden napra van házi feladatuk, 3-4-5 évesen kezdik el. Egy ilyen órán általában 1 tanárnő egy-két gyermekkel foglalkozik egyszerre, majd matricákat kapnak a feladatokért, amelyeket be lehet váltani ajándékokra. Nagyon sok külföldi gyerek tanul ezzel a módszerrel angolt, azok a gyerekek, akik 4 évesen elkezdik 5 éves korukra általában írnak-olvasnak angolul és 20ig villám gyorsan összeadnak. Természetesen nem írnak helyesen és nem tudják még a nyelvtant, de legalább tudják a betűket és módszeresen tanítják nekik a helyesírást is. Általában egy 4.5-5 éves gyerek már egyedül képes megcsinálni otthon a házifeladatát. Mindenkinek nagyon ajánlom, nem kerül sok pénzbe, és nagyon hasznos kiegészítés a laza iskolai oktatás mellé.
Összességében a gyerekek nagyon jó ellátásban részesülnek, nagyon gyerekközpontú az oktatás, ennek következtében a gimnáziumi évek alatt sokan nagyon neveletlenek és borzalmasan viselkednek, de később rájönnek, hogy mi a helyes és mi nem, csak idő kell nekik, mert a példamutatás meghozza a gyümölcsét. A viselkedésre nagyon nagy hangsúlyt fektetnek, igyekeznek jó példát mutati, vannak különböző módszerek a helyes és helytelen dolgok tanítására. Pl. ha valaki jól viselkedi, akkor a tanár, aki látja a jó cselekedetet ír egy levetet a diáknak: "Kedves X, Láttam, hogyan segítettél Y-nak az udvaron, ez nagyon rendes volt tőled, köszönöm, hogy így cselekedtél. Z tanárnő". Ha a diák viselkedik rosszul az órán, akkor neki kell bocsántkérő levelet írnia a tanárának, akit megbántott a viselkedésével. A tananyag nem olyan lexikális, mint nálunk, inkább a készségeket mélyitik el. Megtanulnak projectet készíteni, csoportban dolgozni, együtt dolgozni, hangolsan és jó szövegértéssel olvasni, helyesen írni, alapvető gondolkodási folyamatokat sajátítanak el, megtanulnak tanulni, jegyzetelni, rendszerezni, megtanulják mi a fontos egy álláskeresés során, hogyan szürjék ki a propaganda információkat egy reklámból, milyen írott szöveget érdemes komolyan venni és mi az, ami csak befolyásolni akar. Nem életrajzokkal tömik a fejüket, hanem alap információkkal és készségekkel. Viszont az érettségi (GCSE) után az A-level vizsga 2-3-4 tantárgyából már komoly mennyiségü tananyagot sajátítanak el, de csak azokból a tárgyakból, amelyek érdeklik őket. Ez a lexikális tudás általában meg marad és hasznos alap lesz az egyetemi tanulmányokhoz.
A továbbiakban az egyetemi képzésekről fogok írni, a pályázható
támogatásokról, a szponzor rendszerről és a diákhitel itteni
működéséről.
Nagyon tetszik, hogy megfogalmazta az oktatast. Mondjuk nalam kicsit maskepp vannak mar a dolgok. Ugye iden megyek year 10.be eleg zavaros nekem minden meg, a nyelvet se tudom perfekt, a suliban meg elegge kulonc vagyok meg. De most bejott ez a virus is, igy fokepp nem tudom mi, hogy lesz egyenlore. De a szunetek remelem tenyleg igy lesznek, mert nem igazan szeretek suliba jarni ugy, hogy kb csak en vagyok magamnak. Szeretem az orakat de unom oket, mert azt tanuljak amit en ugy 1-5.be otthon. Ami nagyon zavar az az, hogy nem tudom milyen szakot valasszak, mert elmeletileg azt kene valasszak year 10. elejen. De nem nagyon akarok orvos lenni, se mernok, se oktato, se ugyved vagy barmi ilyesmi. Meg 2 dologhoz ertek ugy oszinten: rajz es fogalmazas. Gondolkodtam a dizajnerkedesen, hogy az tetszik es szivesen csinalnam. Csak ehhez nem tudom mit kene elvegezzek meg. Ha van otlete, velemenye vagy ilyesmi akkor szivesen fogadom. Koszonom.
VálaszTörlés